Klasa 5

Wejdź na stronę zdalnenauczaniespkuny.pl i kliknij na zakładkę ze swoja klasą

 

 

 

 

Język polski

16 marca 2019 r.

 

Lekcja 1

Temat: O liczebniku raz jeszcze…

 

Wykonaj ćwiczenie i przepisz je do zeszytu.

 

  1. Z podanych wyrazów wybierz liczebniki i wpisz je do odpowiedniej grupy.

 

czworga, trzech, tysięcznego, jeden, liście, zerówka, tona, dwanaście, jednorożec, Trójmiasto, pierwszoklasista, ósmy, piętnaście, troje, dziewiętnastej, dwunasty, czworonożny, ośmiornica, setny, czterdzieści siedem, osiemnaście, osiemnaścioro

 

liczebniki główne – …………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………………………

liczebniki porządkowe – …………………………………………………………………………………………..

………………………………………………………………………………………………………………………………

liczebniki zbiorowe – ………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………………………………

 

  1. Wpisz odpowiednie formy liczebników.

Na torcie paliły się ……………………………. (3) świeczki.

W zeszłym miesiącu byliśmy na ……………………………. (2) koncertach.

Zawodnik przygotowywał się do ……………………………. (3) skoku.

Nie możesz iść na ten film, jest dozwolony od ……………………………. (18) lat.

Dzisiaj dostałem już ……………………………. (17) e-maili z reklamami.

Paparazzi robili zdjęcia ……………………………. (12) aktorkom na premierze.

Niedziela jest ……………………………. (1) czy ……………………………. (7) dniem tygodnia?

Zaprosiłem na urodziny moich ……………………………. (4) najlepszych kolegów.

Nasz suczka urodziła ……………………………. (3) szczeniąt.

Na boisku biegało ……………………………. (6) dzieci.

 

  1. Od podanych liczebników głównych utwórz liczebnikami porządkowe i zbiorowe.

 

Liczebniki
główne porządkowe zbiorowe
dwa ……………………………. śniadanie ……………………………….. kurcząt
cztery ………………………………….. kotek ………………………………….. drzwi
dziesięć …………………………….. zawodnik …………………………………. piskląt
trzydzieści osiem ……………………………….. odcinek ………………………………….. dzieci
sto …………………………………….. raz …………………………………. źrebiąt

 

 

Historia

Bardzo proszę przeczytać temat: Sztuka średniowieczna, s.153

A następnie odpowiedzieć na pytania w zeszycie:

  1. Co było głównym zadaniem sztuki średniowiecza?
  2. Co było głównym tematem sztuki średniowiecznej?
  3. Cechy charakterystyczne sztuki romańskiej
  4. kiedy była (od którego do którego wieku)
  5. wysokość budowli.
  6. z czego były budowane?
  7. Grubość murów?
  8. Wielkość  i kształt okien.
  9. 2 przykłady budynków w tym stylu w Polsce
  10. co to jest absyda?
  11. Cechy charakterystyczne sztuki gotyckiej
  12. kiedy była (od którego do którego wieku)
  13. wysokość budowli.
  14. z czego były budowane?
  15. grubość murów?
  16. 2 przykłady budynków w tym stylu w Polsce
  17. Wielkość i kształt
  18. Co to jest rozeta i portal

Film do obejrzenia: https://slideplayer.pl/slide/1219028/

https://www.youtube.com/watch?v=KAX8gc7cC8k

W kolejnym zadaniu wyślę zagadnienia do powtórzenia!!!!

Matematyka

Zadania w pliku doc

””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””’WTOREK17.03.”””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””

Technika

Drodzy Uczniowie klasy 5.

Proszę o rozwiązywanie testów na kartę rowerową na stronie umieszczonej poniżej:

https://brd.edu.pl/testy/testy.html

Pozdrawiam i życzę owocnej pracy.

 

Język angielski

Klasa 5
http://linoit.com/users/Madziaroman/canvases/klasa%205

 

Geografia

Bardzo proszę przeczytać temat:  Pogoda a klimat, s. 102

A następnie odpowiedzieć na pytania w zeszycie pełnym zdaniem:

  1. Co to jest pogoda?
  2. Jakie składniki zaliczamy do pogody (pięć składników)?
  3. Co to jest klimat?
  4. Co to jest klimat ogram?
  5. Co uwzględnia się zwykle w opisie klimatu?.
  6. Na podstawie mapy ze strony 105. Napisz, gdzie na świecie jest najcieplejsza temperatura, a gdzie jest najzimniej (przy opisie użyj równiki, zwrotniki, biegun)?
  7. Na podstawie mapy ze strony 107. Napisz, gdzie na świecie najwięcej pada, a gdzie najmniej (przy opisie użyj równiki, zwrotniki, biegun)?

Zadania z zeszytu ćwiczeń –  zadania: 2 strona 61, zadania: 3 strona 62

Filmy: https://www.youtube.com/watch?v=PMvFXtjXScY

 

Język polski

Lekcja 2

Temat: Pisownia wyrazów z „ó” i „u” – przypomnienie wiadomości.

 

Przypomnij sobie wiadomości dotyczące pisowni wyrazów z „ó” i „u” z podręcznika ze str. 140. Następnie wykonaj ćwiczenia przepisując je do zeszytu.

 

  1. Dopisz takie wyrazy, tak abyówymieniło się na o.

 

naród – ………………………………..                   lód – ………………………………………

stół – …………………………………..                   miód – …………………………………….

zawód – ……………………………….                   Słój – ………………………………………

opór – ………………………………….                  Wieczór – …………………………………..

chłód – …………………………………                 ogród – ……………………………………..

 

 

  1. Popraw frazeologizmy w zdaniach.Te buty pasują do marynarki jak woły do karety……………………………………………………………………………………………………………………………….To najlepszy utwór, jaki wyszedł spod pierza poety……………………………………………………………………………………………………………………………….Słyszałem, że tego nowego gitarzystę, od siódmej boleści, przyjęli jednak do zespołu……………………………………………………………………………………………………………………………….Pal szóstkę, zgłosiłem się do tego konkursu……………………………………………………………………………………………………………………………….Zrób to od razu, nie zasypiaj gruszek w popiół……………………………………………………………………………………………………………………………….

 

  1. Utwórz zdrobnienia zawierające u.

 

 

dzbanek – …………………………………………….

mama – ……………………………………………….

paczka – ………………………………………………

tata – …………………………………………………..

łatwy – ………………………………………………..

wąski – ………………………………………………..

babcia – ……………………………………………….

miękki – ……………………………………………….

kaczka – ……………………………………………….

kwiatek – ……………………………………………..

 

 

 

  1. Dopisz do podanych ciągów skojarzeń po jednym wyrazie zawierającym ó.sztalugi, malarz, obraz ……………………………….dyrygent, śpiew, głos …………………………………władca, tron, korona …………………………………..kwiat, roślina, kolce …………………………………..przysłowie, wiosna, ptak …………………………….

 

 

  1. Uzupełnij tytuły książek. Aby poznać ich autorów, dopasuj zastosowane przez Ciebie reguły ortograficzne.

 

Tajemniczy ogr…d

Ania z Zielonego Wzg…rza

Lassie, wr…ć!

Szatan z si…dmej klasy

Ronja, c…rka zbójnika

W pustyni i w p…szczy

Wakacje z d…chami

wymiana ó : e – Kornel Makuszyński

ó niewymienne – Astrid Lindgren

ó niewymienne – Lucy Maud Montgomery

wyraz z u – Henryk Sienkiewicz

wyraz z u – Adam Bahdaj

wymiana ó : o – Frances Burnett

wymiana ó na a – Eric Knight

 

 

Biologia

 

Temat : Tkanki roślinne – cz. I
1. Rodzaje tkanek .
a) tkanki twórcze – szybko sie dzielą i dzieki czemu roslina rośnie na długość oraz tak jak drzewa na grubość
b) tkanki stałe
i tu wyrózniamy :
– tkankę  okrywającą
– miękiszowa
– przewodzącą
– wzmacniającą
2. Tkanka okrywająca – znajduje sie na zewnątrz rośliny , komórki tej tkanki ściśle przylegają do siebie , dzieki czemu chronią roślinę przed uszkodzeniami i wtargnięciem drobnoustrojów chorobotwórczych .
Do tkanek okrywających zaliczamy :
– skórkę pędu i skórkę korzenia
( pęd- to cześć nadziemna ro śliny i składa sie z łodygi i liści , a u niektórych roślin również z kwiatów i owoców)
Proszę w tej częsci lekcji zapoznać sie z budową aparatu szparkowego książka str. 94
Aparat szparkowy – znajduje  się w skórce pędu i i umożliwia roślinie przenikanie dwutlenku węgla i pary wodnej .
Specjalny rodzaj tkanki  okrywającej to korek – wystepuje u roślin drzewiastych .
3 . Tkanka miękiszowa( miękisz)  – wypełnia wolne przestrzenie między tkankami  , występuje we wszystkich orkanach rośliny i w zależności od miejsca występowania wyróżniamy :
a) miękisz w liściach i w zielonych częściach łodygi – zachodzi w nim fotosynteza i dziki temu roślina wytwarza pokarm
b) miękisz w płatkach kwiatów – zawiera barwnik , dzięki czemu rośliny wabią owady
c)  miękisz w organach rośliny takich jak cebula – magazynuje pokarm i umożliwia roślinie przetrwanie zimy .
Narysuj proszę  roślinę 🙂 może to być  Hiacynt jak na str. 95
pokoloruj go i zaznacz występowanie miękiszu ( trzy miejsca )  .
Muzyka
W ramach powtórzenia wiadomości z ostatnich zajęć proszę o przygotowanie prezentacji lub albumów na następujące tematy:
Instrumenty strunowe
Plastyka

Sztuka  ludowa –  do  obejrzenia  https://prezi.com/qjpp0d9dhvqz/sztuka-ludowa/

 

Zadanie  plastyczne-

1.pokolorować  na  jednolity  kolor  farbą  plakatową  pudełko  od  herbaty ( lub  podobne  wielkością  i  kształtem , chociaż  może  być większe)

  1. Wycinankę lub blok  techniczny  kolorowy  złożyć  na 4  i  wyciąć  wzory  wg  własnego  pomysłu, inspirować  się  sztuką  ludową.
  2. Wycięte wzory nakleić  na przygotowane  pudełko.

Praca  do oddania po powrocie  do  szkoły.

”””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””ŚRODA18.03””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””’

Język polski

Zdania w pliku docx

Informatyka 

Wykonaj prezentację multimedialną na temat Tradycji Świąt Wielkanocnych, około 15 slajdów.

 

Matematyka

Dzień dobry!

Dziś przypomnimy sobie wiadomości o ułamkach dziesiętnych.

 

Zapisz w zeszycie temat: Porównywanie ułamków dziesiętnych.

Otwórz podany link:

https://epodreczniki.pl/a/porownywanie-liczb-dziesietnych/DkRgZM3GM

Zapoznaj się z przykładem 1.

Uważnie przeczytaj informacje pod hasłem Ważne!

Rozwiąż ćwiczenia interaktywne 1,2,3.

Następnie odsłuchaj pouczeń do kolejnych ćwiczeń.

Wykonaj w zeszycie ćwiczenia  4 i 5.

Po wykonaniu zadań sprawdź rozwiązanie.

Dla chętnych: ćwiczenie 7 i 8.

Powodzenia!

””””””””””””””””””””””””””””””’Czwartek19.03””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””’

Język polski

Lekcja w w pliku docx

 

Matematyka

Lekcje w pliku docx

 

Piątek20.03”””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””

 

Język polski

Lekcja w pliku:kl.V lekcja5

 

Matematyka

Lekcja w pliku Matematyka kl.5 L.4

Accessibility