Klasa 6

Wejdź na stronę zdalnenauczaniespkuny.pl i kliknij na zakładkę ze swoja klasą

 

 

 

 

Język polski

16 marca 2019 r.

 

Lekcja 1

Temat: Wśród nieodmiennych części mowy.

 

1.Uzupełnij informacje dotyczące nieodmiennych części mowy i przepisz je do zeszytu.

 

Przysłówki odpowiadają na pytania: _______________? (na przykład: biegnę szybko), _______________? (na przykład: byłam tam ______________________) i kiedy? (na przykład: wyjedziemy _________________).

Przysłówki utworzone od przymiotników (na przykład: grzecznie, _______________, _________________) można stopniować. Nie stopniują się natomiast przysłówki, które nie pochodzą od przymiotników (na przykład: niekiedy, _________________, ___________________).

Stopień wyższy od przysłówka rozsądnie brzmi _____________________, a stopień najwyższy od przysłówka elegancko to ____________________________________.

Oprócz przysłówków do nieodmiennych części mowy zaliczamy także między innymi _____________________ oraz _____________________.

Przyimki wraz z rzeczownikami tworzą ___________________________________
(na przykład: za płotem, ________________________, _______________________).

 

  1. Wykonaj ćwiczenie i przepisz je do zeszytu.

Z podanych zdań wypisz kolejne części mowy (jedna pod drugą) i nazwij je.

 

  1. Gosia na tle swojej klasy zawsze się wyróżniała.
  2. Do szkoły przychodziła z radością, pilnie przygotowywała się do lekcji, a na klasówkach osiągała wspaniałe wyniki.
  3. Chętnie dzieliła się swoją wiedzą z koleżankami i kolegami.

Historia

Bardzo proszę przeczytać temat: Kultura polskiego oświecenia, s.163

A następnie odpowiedzieć na pytania w zeszycie:

  1. Kiedy oświecenie dodarło do Polski?
  2. Czym charakteryzowało się oświecenie?
  3. Co krytykowali polscy twórcy oświecenie ( 4 rzeczy)?
  4. Podaj nazwiska 3 pisarzy polskiego oświecenia
  5. Podaj, kiedy utworzono polski Teatr Narodowy
  6. Podaj nazwiska 2 najwybitniejszych dramatopisarzy polskiego oświecenia.
  7. Wyjaśnij pojęcia: mecenas, „Monitor”, obiady czwartkowe
  8. Podaj kim był Canaletto i co malował?
  9. Podaj, kto był największym mecenasem polskiego oświecenia.
  10. W jakim stylu został pobudowany pałac Na Wodzie i gdzie się znajduje?
  11. Wyjaśnij kiedy powstała i czym się zajmowała Komisja Edukacji Narodowej?
  12. W jakim języku zaczęto prowadzić nauczanie w oświeceniu?
  13. Wyjaśnij, czym się zajmowało Towarzystwo do Ksiąg Elementarnych.

Film : https://www.youtube.com/watch?v=Z_QtaWC4Xnk

 

Matematyka

Zadania w pliku docx

”””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””Wtorek 17.03″””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””

Język angielski

http://linoit.com/users/Madziaroman/canvases/klasa%206

 

Geografia

Notatka do tematu: Rolnictwo Danii i Węgier

Proszę przepisać do zeszytu brakującą notatkę.

Węgry:

  • Dominują niziny.
  • Klimat umiarkowany ciepły kontynentalny,
  • Gleby żyzne – czarnoziemy.
  • Warunki pozaprzyrodnicze niekorzystne- Węgry  do roku 1990 były komunistyczne, a gospodarstwa należały do państwa.
  • Gospodarstwa są małe (kilka hektarów), mniej zmechanizowane.
  • Uprawy: zboża, buraki cukrowe, słoneczniki, sady, warzywa (papryka), winnice.
  • Hodowla zwierząt mniejsze ma znaczenie.

 

Bardzo proszę przeczytać temat:   Przemysł i umysł we Francji, s. 107

A następnie odpowiedzieć na pytania w zeszycie pełnym zdaniem:

  1. Stolica Francji:
  2. Ukształtowanie powierzchni Francji.
  3. Klimat Francji.
  4. Liczba ludności – miejsce na świecie.
  5. Czym zajmuje się przemysł?
  6. Wypisz działy przemysłu?
  7. Jaki surowce mineralne występują me Francji (3 surowce)
  8. Podaj jakie wyroby zawansowanej technologii produkowane są we Francji?
  9. Co jest najważniejszym działem francuskiego przemysłu?
  10. Podaj dwie marki samochodów produkowanych we Francji?
  11. Podaj francuską firmę kosmetyczna?
  12. Co to są technopolie?
  13. Jeśli chodzi o produkty spożywcze i napoje, to z czego słynie Francja?
  14. Co to są usługi?
  15. Podaj 3 przykłady usług.
  16. Ile osób we Francji pracuje w usługach (procentowo)?
  17. Jakie działy usług rozwijają się we Francji ( 6 przykładów)?

 

Język polski

Lekcja 2

Temat: Wypowiedź argumentacyjna.

 

Przypomnij sobie, jak przygotować wypowiedź argumentacyjną (podręcznik str. 123)

 

  1. Przepisz do zeszytu te argumenty, które odwołują się do emocji.

 

Taka mądra osoba jak ty z pewnością poświęci chwilę na lekturę tej książki.

Raport podaje, że w 2016 r. aż 63% badanych nie przeczytało ani jednej książki.

Jeśli chcesz dobrze wypaść w towarzystwie, sięgnij po tę książkę.

Autorzy książki „Szwecja czyta. Polska czyta” podają, że przeciętny Szwed na czytanie poświęca 20 minut dziennie.

 

  1. Zapisz w zeszycie po jednym przykładzie do podanych argumentów.

 

Prawdziwy przyjaciel pomaga w trudnych sytuacjach.
Istnieją sytuacje, gdy należy szczególnie zadbać o wygląd zewnętrzny.

 

  1. Przekształć podaną wypowiedź na dwa sposoby, tak aby:
    a) nadawca mówił o swoich przypuszczeniach,
    b) nadawca mówił o tym, co uważa za pewne.

Skorzystaj z podanych wyrazów: zapewne, na pewno, chyba, oczywiście, prawdopodobnie, bez wątpienia, pewnie, raczej

 

Filip obraził się na całą klasę. Nie pojedzie z nami na wycieczkę do akwarium. Marta zawiniła. Powiedziała mu, że nikt nie chce siedzieć obok niego w autobusie.

 

Wszystko zapisz w zeszycie.

 

  1. Zapisz po dwa argumenty uzasadniające słuszność podanych tez.

Teza 1. Warto mieć hobby.

 

Teza 2. Warto korzystać z portali społecznościowych.

 

Do 30 marca 2020 r. należy przeczytać „Tajemniczy ogród” Frances Hodgson Burnett. Lektura ta udostępniona jest na stronie internetowej Ministerstwa Edukacji Narodowej, w zakładce „Nauka zdalna podczas zawieszenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych” – link: Portal lektury.gov.pl

 

Muzyka

W ramach powtórzenia wiadomości z ostatnich zajęć proszę o przygotowanie prezentacji lub albumów na następujące temat:

:Fryderyk Chopin – twórca nam najbliższy

 

PLASTYKA

 

Grafika  warsztatowa – do  obejrzenia   https://www.youtube.com/watch?v=_30l7dumKz0

Zadanie  plastyczne – na odwrocie  tacki    styropianowej  wykonać za pomocą  końcówki  pędzelka

Obraz  ( na wzór  linorytu, była  o tym mowa  na lekcji) , następnie  na przygotowaną matrycę nanieść  farbę  plakatową  w  jednym kolorze ( najlepiej  ciemnym – czarny, granatowy, fioletowy)

Tak  przygotowana matrycę  nałożyć  na  środek   kartki  białego  bloku  tech. Lekko  docisnąć.

Postępowanie  zgodnie  z  instrukcją  powinno  dać   efekt  w  postaci  odbitki  graficznej – druk  wypukły

Praca  do oddania po powrocie  do  szkoły.

 

”””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””’ŚRODA18.03””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””’

Język polski

Zadania w pliku docx

 

Informatyka 

Wykonaj prezentację multimedialną na temat Tradycji Świąt Wielkanocnych, około 15 slajdów.

 

Matematyka

Dzień dobry!

Dziś utrwalimy sobie mnożenie i dzielenie liczb całkowitych .

 

Zapisz w zeszycie temat: Mnożenie i dzielenie liczb całkowitych .

 

Najpierw utrwal   mnożenie, a następnie dzielenie – pomoże ci w tym Twój podręcznik do matematyki na stronie 166-167.

 

Doskonałym sprawdzeniem umiejętności będą zdania zamieszczone na poniższym linku.

 

Otwórz podany link: https://epodreczniki.pl/a/mnozenie-i-dzielenie-liczb-calkowitych/D11bGt48b

Zapoznaj się z przykładem 1.

Uważnie przeczytaj informacje pod hasłem Ważne!

Rozwiąż ćwiczenia interaktywne 1,2,3.

Wykonaj w zeszycie ćwiczenia  6 ,10 i 11 .

Po wykonaniu zadań sprawdź rozwiązanie.

Dla chętnych: ćwiczenie 7 i 8.

Powodzenia!

 

Biologia

 

Temat : Przegląd i znaczenie ryb .
1. Dlaczego ryby maja rózny kształt ciała ?
Ponieważ występują w różnych typach zbiorników wodnych i prowadzą odmienny tryb życia .
2. Kształt ciała ryb.
– spłaszczony
– silnie spłaszczony
-wydłużony
2. Odżywianie się ryb.
Wśród ryb wyróżniamy :
– ryby drapieżne
– ryby roślinożerne
oraz planktonożerne
Proszę przeczytaj treśc do tego punktu w książce na str. 88-89
3. Znaczenie ryb w przyrodzie :
– żyją w związkach z innymi organizmami np. ryba z gatunku babka żyje w zgodzie z krewetką (Symbiotyczny związek między krewetką pistoletową  i babką polega na współżyciu razem w norze wykopanej przez krewetę. Krewetki nie mają  dobrego wzroku, a więc babka obserwuje za  obu z nich. Gdy potencjalny drapieżnik jest w pobliżu,  babka ostrzega krewetkę stosując określony ruch ogona i oboje ukrywają się w norze wykopanej przez krewetkę. Krewetka i babka także  dzielą się pokarmem, oraz  pomieszczeniem mieszkalnym)
– regulują liczebność organizmów , którymi się żywią i dla których same są pokarmem
– są ryby są ogniwem łańcucha pokarmowego
4. Znaczenie ryb dla człowieka ;
– stanowią pokarm dla człowieka-dostarczają bardzo cennego mięsa bogatego w łatwo strawne białka,
– są źródłem  żelaza, fosfor, wapń, witaminy Ai D
– dostarczają substancji leczniczych (tran),
wykorzystywane są do produkcji  kleju, skóry (rekiny, płaszczki),
paszy dla zwierząt (mączka rybna)
-są wskaźnikami czystości wód
– hodowane w akwariach sa ozdoba domów oraz poprzez ich obserwacje możemy je lepiej poznać
Ryby niebezpieczne dla człowieka to : rekiny i skorpeny ( ilustracja książka  .str. 89 )
3 Zagrożenia dla ryb ;
– zanieczyszczenia wód
– osuszanie terenów
-odławianie zbyt dużej ilości ryb
4. Pojęcie ochrona gatunkowa oznacza , ze ryb danego gatunku nie wolno zabijać , chwytać , przetrzymywać , płoszyć  oraz nie wolno niszczyć miejsc w których żyją .
Proszę Byście do dnia 26 .03.2020 obejrzeli film Wielka rafa koralowa  https://liblink.pl/xKKLdXWL2V
”””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””’Czwartek19.03”””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””
Matematyka
Zadania w pliku docx
Piątek 20.03””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””’
Lekcja w pliku :kl.VI lekcja4i5

 

 

 

 

Accessibility